Sista kullen TS:are

Ja det var igår det. Då hade beslutet tagits om att Turism och service TRAC diplomerad koordinater inte kommer fortsätta som utbildning på Akademi Båstad. För det första är jag bara så extremt arg och ledsen på myndigheten & alla politiker som sitter & tar dessa beslut. Vad vet dem om vad som behövs & händer i näringslivet?
Zero, Nada, Noll!!!!
Har de ens någon aning om att turismen är den snabbaste växande näringen i branschen? Hellooo?
För det andra: Varför ta bort en utav Sveriges bästa utbildningar? Visst att många tror att jag pratar bra om Turism & Service bara för jag själv går där. Självklart gör jag det, för jag får uppleva hur bra den verkligen är. Jag hade extremt höga förväntningar när jag började, men denna utbildningen har varit långt över dem. Men om andra hade fått se hur de verkligen går till på Akademi Båstad så hade de förstått. Det är en bred utbildning innehållande många olika kurser. Vi läser turismnäring, marknadskommunikation, destinationsutveckling, företagsekonomi, hotell, projektledning, reseförsäljning, hållbar utveckling, organistation & ledarskap & trainee. Vi har nästan dagligen föreläsare direkt från näringslivet vilket ger oss en inblick om vad som händer i världen. Vi läser inte gamla böcker sen hundra år tillbaka om de inte är relevanta. Vi får lära oss de som behövs idag. Vi får dessutom vara med på spännande studiebesök med allt från Köpenhamn till Ullared & idrottsgalan. Sedan har vi också praktik en tredjedel av utbildningen. Efter utbildningen har vi ett stort nätverk bla. Utav de mest framgångsrika människorna i vår bransch. Vi har många valmöjligheter & Vi är eftertraktade på marknaden. Vi vet att det finns extremt mycket jobb till oss. Det gäller bara att lägga manken till själv & hitta just sitt eget drömjobb. Jag vet inte vad myndigheterna har grundat beslutet på? Men att Båstad ligger fel geografiskt & att det inte skulle finnas många jobb i denna regionen skulle enligt min åsikt inte spela någon roll. Det finns många jobb här, men även på andra ställen en bra bit här ifrån. Det spelar ingen roll för oss Ts:are. Många vill söka oss utomlands eller till större städer för att arbeta. Eller kanske de har grundat sitt beslut på konkurrensen bland alla yrkeshögs utbildningar. Men åh, frustrationen är så enorm. Även om det finns en del tursim utbildningar i vårt land så tycker jag de ska göra en ordentlig research. Det känns helt seriöst som de har lottat. Oj tyvärr nu ska inte Turism & Service i Båstad finnas längre. Just idag känner vi oss bara så lurade. Våra utbildningsledare har gjort allt rätt, allt de kan & jobbat stenhårt med att vi ska få finnas kvar. Nu är beslutet tagit men vi lever fortfarande på hoppet. Jag vet inte vad som händer i framtiden med Turism & service men jag vet att jag idag går världens bästa utbildning med världens bästa klass & världens bästa utbildningsledare. Jag ska försöka njuta av varje stund av det sista vi har tillsammans, för jag vet att denna tiden i mitt liv aldrig kommer komma tillbaka.
Det är sorgligt att vi är den sista kullen Ts:are. Men livet går vidare & vi TS13 är otroligt glada & stolta att vi får gå den här utbildning tillsammans!


Kommentarer
Postat av: Ingela

Det är ju verkligen tråkigt att en sån fin utbilning ska stoppas. Svenska näringslivet kommer mista många guldkorn...

2012-01-24 @ 22:04:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0